16-04-2014

Kun je met een lange webtekst nog wel klanten scoren?

Een lange webtekst kan best. Je kunt er zelfs veel resultaat mee boeken. Maar wel op voorwaarde dat je de tekst goed hebt geschreven.

Ik krijg nog wel eens vragen over de ideale lengte van een tekst voor het web.

Mijn antwoord is simpel: de ideale lengte bestaat niet.

Soms is een korte tekst doeltreffend en soms boek je veel meer resultaat met een lange tekst.

Op internet kom je vaak de opvatting tegen dat je webteksten kort moeten houden. Bezoekers op internet zouden geen zin hebben in lezen en bij veel tekst snel doorklikken naar een andere pagina.

Maar is dat wel waar?

 

Een lange webtekst of toch maar kort?

Een lange webtekst kan heel effectief zijn.

Over het algemeen kun je zeggen dat een lange webtekst zinvol is, als je bezoekers kunt verwachten die veel van het onderwerp willen weten.

Dat is vaak het geval als je op je site kennis deelt. Als volledigheid belangrijk is, ontkom je meestal niet aan lange webtekst. Zoals op Kennislink.nl

Ook bij de verkoop van dure of ingewikkelde producten is veel informatieve tekst vaak nuttig. De ervaring leert dat dat een positief effect heeft op het koopgedrag van de bezoekers.

Over een dure aankoop beslissen de meeste mensen immers niet zomaar. Van dat product willen ze eerst alles weten. Een leerzame blogpost hierover vind je op Visual Website Optimizer.

De productpagina van Apple’s iPad is een goed voorbeeld van een lange lap tekst die veel bezoekers echt wel gaan lezen. Deze bezoekers hebben veel vragen, zeker als het potentiële kopers zijn.  Ze zijn dan ook best bereid om alles te lezen.

En een deel van hen raakt daardoor zo verlekkerd op die iPad dat het echte kopers worden.

Kassa!

Een lange webtekst is hier een uitstekend verkoopinstrument dat een fantastische conversie oplevert.

 

Lange webtekst werkt ook voor jouw business

Lange webtekst werkt niet alleen bij Apple of Kennislink.  Ook de kleine ondernemer kan ermee scoren.

Belangrijk is natuurlijk dat de tekst de bezoeker boeit. Beter: dat hij informatie krijgt die zijn probleem oplost. Of dat nu een dienst is die jij kunt leveren, of een product of dat het kennis is die je deelt. Dat maakt niet uit.

Mijn conclusie is dat het een mythe is dat je op internet altijd kort en bondig moet zijn.

Veel informatie over je product of dienst kan bezoekers ook over de streep trekken om te doen wat jij uiteindelijk wilt.

Namelijk jouw catalogus bestellen, jouw dienst of product afnemen, jouw nieuwsbrief aanvragen. Ga maar door!

Maar hou je tekst kort als het om eenvoudige dingen gaat. Bijvoorbeeld goedkope producten in je webshop. Een bezoeker heeft dan in het algemeen minder denktijd nodig voor zijn aankoopbeslissing. En dan is zijn behoefte aan informatie vaak ook kleiner.

 

Vond je dit artikel de moeite waard?

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws van Mialoko voortaan in je mailbox. Gratis!

Laat wat van je horen

*